Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Dlaczego warto prowadzić ćwiczenia usprawniające narządy mowy?
- 85% dzieci z wadami wymowy ma niesprawne narządy artykulacyjne (wg E. Sachajskiej)
- nawet jeśli dziecko nie ma wady wymowy dzięki tym ćwiczeniom jego artykulacja stanie się staranniejsza, wyrazistsza, piękniejsza
JĘZYK:
Spełnia w artykulacji szczególną rolę. Bierze udział w wymowie prawie wszystkich głosek, a niektóre z nich wymagają wyspecjalizowanych ruchów i układów języka (m. in. r , s, z , c , dz, sz, ż, cz, dż):
- kląskanie – szybko i wolno („konik jedzie z góry i pod górę”)
- język wąski i szeroki („żmija” i „łopata”)
- dotykanie czubkiem języka do poszczególnych zębów („liczenie zębów”)
- koliste ruchy języka wewnątrz jamy ustnej („młynek”)
- dotykanie czubkiem języka do kącików warg („wahadełko”; „wycieraczka”)
- zakładanie szerokiego języka na górną wargę, zęby, dziąsła
- dotykanie czubkiem języka górnej wargi, prawego kącika warg, brody, lewego kącika warg („język – zegar”)
- przy rozchylonych zębach dotykanie czubkiem języka do górnych i dolnych dziąseł („huśtawka”)
- przód języka wykonuje ruch kolisty po czerwieni warg („malowanie ust”)
- język wysunięty na zewnątrz jamy ustnej; boki i przód języka uniesione do góry („miseczka")
- czubek języka dotyka różnych punktów podniebienia twardego („biedronka”, „muchomorek”)
- „Sprzątanie mieszkania”:
- „sufit” – ruchy języka po podniebieniu
- „ściany” – po wewnętrznej stronie policzków
- „mycie okien” - po górnych zębach
- „czyszczenie mebli” - po dolnych zębach
- „trzepanie dywanów” - szybkie ruchy języka w płaszczyźnie pionowej
- „sprzątanie przedpokoju” - koliste ruchy języka w przedsionku jamy ustnej.
WARGI:
W procesie mówienia ich ruchy są bardzo różnorodne. Ich sprawność jest niezbędna do prawidłowej techniki mówienia. Ponieważ wargi stanowią przedłużenie policzków – niektóre ich ćwiczenia przyczyniają się do poprawy mimiki twarzy.
- nadymanie policzków („balonik”):
- przetrzymywanie powietrza przez ok. 5 s.
- uwalnianie nagromadzonego powietrza – powstający szmer przypomina głoskę „p"
- przesuwanie powietrza z policzka do policzka („chomik”)
- wciąganie policzków do jamy ustnej („zajęczy pyszczek”)
- cmokanie („całuski"; „przywoływanie pieska”)
- zaokrąglanie i spłaszczanie warg („dziobek i uśmiech”)
- przesadne wymawianie samogłosek ustnych , np. wg schematu: A-O, U-E, I-A, Y-O, A-U („karetka”, „policja”, „straż pożarna” itd.)
- parskanie wargami („mokry pies”, „źrebak”)
- wymawianie samogłosek ustnych przy zwartych zębach („sklejone ząbki”)
- wargi ułożone jak przy przesadnej artykulacji „o” poruszają się w płaszczyźnie pionowej („rybka”)
- nakładanie warg na górny i dolny łuk zębowy („zaginione zęby”)
- dmuchanie na piórko, wacik, świecę:
- wargi ułożone jak przy „u”
- wargi ułożone jak przy „f”
Opracowała: Ewelina Machel