Domowe sposoby na płaskostopie

Płaskostopie może wynikać z jednoczesnego osłabienia mięśni i więzadeł bądź wykształcić się wtórnie przez noszenie niewłaściwego obuwia lub z powodu nadwagi. Eksperci opracowali szereg ćwiczeń korygujących płaskostopie. Mogą być one stosowane zarówno przez dorosłych jak i dzieci pod okiem rodziców lub terapeutów. To proste domowe sposoby zwalczające płaskostopie mogą być wykonywane także przez osoby bez wady. Poniżej przytaczam kilka najbardziej znanych ćwiczeń.

Ćwiczenie 1

W siadzie prostym wykonuje się naprzemienne zginanie oraz prostowanie stóp w stawach skokowych z jednoczesnym zginaniem palców.

Ćwiczenie 2

Palcami stóp chwyta się woreczek wypełniony np. piaskiem lub grochem, (lub inne dostępne przedmioty w domu) po czym unosi go i wkłada do koszyka albo innego pojemnika.

Ćwiczenie 3

W siadzie prostym na podłodze chwyta się piłkę podeszwami stóp i wrzuca ją w ten sposób przed siebie.

Ćwiczenie 4

Leżąc na podłodze chwyta się piłkę podeszwami stóp i zginając nogi w stawach kolanowych i biodrowych przenosi się ją do dłoni lub za głowę.

Ćwiczenie 5

W siadzie prostym na krześle zwija się w rulon palcami stopy kocyk lub ręcznik.

Ćwiczenie 6

W siadzie prostym na krześle zdejmuje się palcami stopy skarpetkę z drugiej stopy. Analogicznie ściąga się skarpetkę drugiej stopy. Do ćwiczenia najlepiej sprawdzają się bawełniane skarpetki z luźnymi ściągaczami.

Ćwiczenie 7

Przez minutę chodzi się na palcach, po czym równą ilość czasu chodzi się na piętach.

Ćwiczenie 8

Trzymając woreczki lub hantle w dłoniach wznosi się na palce.

 

Aby ćwiczenia mogły odnieść terapeutyczny sukces powinny być wykonywane przez 20-30 minut przynajmniej trzy razy w tygodniu. Można je dowolnie zestawiać i wydłużać ilość powtórzeń. Nakłaniam również do chodzenia boso po różnorodnych, nierównych powierzchniach. To nie tylko masaż ale doskonały sposób na wzmocnienie fizjologicznych sklepień stóp.

 

Drogi Rodzicu, miłej zabawy z dzieckiem!
Pozdrawiam Jolanta Hetman-Popek