Oczekiwania szkolne
Pięciolatek a oczekiwania szkolne
Co pięciolatek potrafi:
Rozwój ruchowy:
- zwinnie biegać,
- skakać na dwóch nogach przed siebie,
- skakać na jednej nodze w miejscu,
- skakać przez około 15 sekund z zamkniętymi oczami, nieruchomo na obu nogach, raczej nie chwiejąc się,
- przejść, nie wypadając z trasy, po wąskiej dróżce o szerokości ok.25 cm, może utrzymywać równowagę przy pomocy rąk,
- zrobić trzy przysiady samodzielnie; podnosząc się z nich, może nieco chwiać się,
- dość szybko, bez trzymania się poręczy, wchodzić i schodzić ze schodów naprzemiennie.
Czynności samoobsługowe:
- samodzielnie rozbierać się dość płynnie,
- może mieć kłopoty z samodzielnym ubieraniem się (trudności w samodzielnym zakładaniu elastycznych rajstop); zakłada kurtkę, czapkę, szalik, buty, ale nie wiąże jeszcze kokardki, nie wyrównuje ubrania na sobie;
- samodzielnie je łyżką, widelcem, raczej nie posługuje się nożem, pije z kubka, trzyma w ręce i je kanapkę, sprząta ze stołu;
- potrafi umyć i wytrzeć ręce, buzię – ale jeszcze ruchy te nie są płynne (są raczej sztywne), w kąpieli myje ciało mydłem, nie potrafi umyć sobie głowy, wyciera się, ale jeszcze niestarannie.
W zakresie sprawności rąk:
- dość sprawnie łączyć klocki typu lego i budować z nich proste obiekty;
- wylepiać z plasteliny narysowane kontury, robić kulki, wałeczki, lepić z plasteliny proste kształty przestrzenne – figury (owoce, warzywa, ludziki itp.);
- nawlekać korale na żyłkę;
- przecinać nożyczkami papier, ciąć po prostej;
- drzeć papier na małe kawałki i wyklejać nim kontury.
W zakresie czynności grafomotorycznych:
- prawidłowo trzymać ołówek, w trakcie rysowania opierać przedramię o stół, a drugą ręką przytrzymywać kartkę;
- rysować linie pionowe, poziome i ukośne,
- odwzorowywać koło, krzyżyk, kwadrat, trójkąt, trapez (ma jeszcze kłopot z rysowaniem rombu);
- odwzorowywać szlaczki tyku: ////////,I_I_I_, XXXX, VVVV( ma trudności z rysowaniem szlaczków litero podobnych wymagających płynności ruchów ręki typu: UUUUUU, CCCCCC, nnnnn itp.);
- kolorować obrazki, wypełniać kolorem kontury, ma prawo wychodzić poza kontur;
- rysować rysunek zgodny z podanym wzorem,: postacie na rysunkach mają podstawowe części ciała, proporcje zbliżone do prawidłowych, kończyny i tułów mają odpowiednią grubość (nie w postaci pojedynczej kreski),
- malować kredkami; malować farbami, używając pędzla, patyka i innych przyborów.
Spostrzeżenia wzrokowe - pięciolatek:
- spostrzega jeszcze dość chaotycznie, jest nieuporządkowany;
- na obrazkach spostrzega do kilkunastu elementów; nie spostrzega jeszcze zależności przestrzennych między elementami obrazka;
- spostrzega w sposób na tyle analityczno-syntetyczny, że potrafi: różnicować kształty liter drukowanych, cyfr, kształty podstawowych figur geometrycznych, potrafi budować proste budowle według załączonego wzoru; odwzorować kwadrat z narysowaną przekątną;
- spostrzega od 5 od około 8 różnic między podobnymi obrazkami.
Spostrzeżenia słuchowe - pięciolatek:
- rozumie czytany tekst;
- w wyuczonym wierszu odtwarza rymy;
- potrafi podzielić zdanie trzy-, czterowyrazowe na wyrazy (jeszcze bez spójników i przyimków).
- potrafi podzielić wyraz na sylaby,
- po pewnym treningu potrafi wydzielić samogłoskę i spółgłoskę w nagłosie;
- potrafi pokazać na obrazkach lub w otoczeniu przedmioty, których nazwy zaczynają się na podaną głoskę;
- potrafi tworzyć proste rymy, odtwarzać proste rytmy.
W myśleniu matematycznym pięciolatek:
- przelicza zbiór składający się z około 10 elementów, ostatni liczebnik odnosi się do wielkości zbioru;
- potrafi na polecenie dokładać i zabierać elementy zbioru, podając wynik liczy na konkretach;
- rozumie pojęcia: więcej, mniej, tyle samo, ile: nie rozumie jeszcze pojęć: o tyle więcej, o tyle mniej,
- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne i jest osłuchany z ich nazwami,
- nie rozwiązuje jeszcze prostych zadań tekstowych.
W zakresie mowy pięciolatek:
- prawidłowo wymawia głoski;
- nazywa przedmioty, czynności sytuacje, potrafi opisać prze pomocy przymiotników,
- wypowiada się zdaniami, potrafi przedstawić zdarzenia, opisać, co się stało, co mu dolega, dlaczego płacze, cieszy się, co zdarzyło się w przedszkolu itd.,
- rozumie treść poleceń, rozumie podstawowe pojęcia dotyczące sytuacji w grupie, w domu, w przedszkolu,
- pyta się o nieznane słowa, chce je zrozumieć.
Opracowały:
Izabela Makowska
Agnieszka Folusz
źródło: Bożena Janiszewska - "Pięciolatek w przedszkolu"